Visie

Wij zijn als school overtuigd dat de technologische ontwikkelingen in de maatschappij onvermijdelijk een invloed hebben op het onderwijsaanbod van de school. De huidige technologie is meer dan ooit gericht op informatie verzamelen, delen en verspreiden en allerhande vormen van communicatie.

De mogelijkheden van ICT zijn heel ruim. Deze kunnen we inzetten als ondersteuning voor differentiatie, inoefenen en remediëren, zorgverbreding, communiceren en participatie,  …

Om zich in die maatschappij van morgen te kunnen begeven, moeten alle kinderen toegerust worden met kennis, vaardigheden en attitudes die met informeren en communiceren verband houden.

Die leerinhouden zorgen ervoor dat de kinderen, voor de meest diverse taken, in het informatieaanbod hun weg weten te vinden, dat ze uit het enorme aanbod van gegevens kunnen selecteren, dat ze met veel losse gegevens zelf kennisstructuren kunnen opbouwen, dat ze het massale gegevensaanbod kunnen beoordelen op zijn relevantie voor wat ze zelf willen ondernemen , dat ze op een doeltreffende wijze boodschappen kunnen ontwerpen en er met anderen mee kunnen communiceren.

Hoe willen wij dit bereiken?

Op niveau van het kind

Wij geloven in de meerwaarde van de computer omdat kinderen zeer gemotiveerd zijn om ermee te werken. Bijgevolg kan het werken met computers het leerklimaat en de leerlingprestaties positief beïnvloeden. ICT is een middel en geen doel op zich. Daarom is dit geen apart vak. We streven ernaar om het werken met de pc/tablet te integreren binnen de bestaande leervakken als wiskunde, taal, wereldoriëntatie,… Toch is het noodzakelijk om eerst voldoende technische competenties op te bouwen om de computer functioneel te kunnen gebruiken. Een louter geïntegreerde aanpak, zoals de overheid voorstelt, houdt namelijk in dat de leerlingen reeds van thuis uit de computervaardigheden kennen. Dit is volgens ons niet correct naar de leerlingen toe waar er thuis geen pc/tablet is. Voor ieder leerjaar plannen we dus enkele specifieke lessen in, gericht op mediageletterdheid en technische vaardigheden. Na deze opdrachten krijgen de kinderen telkens een zelfevaluatie.

Op niveau van de leerkracht

De klastitularis is in de eerste plaats verantwoordelijk voor het optimaal computergebruik binnen de eigen klasgroep.Hiertoe zal hij/zij:

  • gebruik maken van de op de computers geïnstalleerde programma’s / apps
  • gebruik maken van het internet
  • gebruik maken van de beschikbare cd-roms (school / uitlenen van de bieb) → steeds meer online i.p.v. cd-rom
  • zoeken naar zinvolle toepassingen binnen de opgestelde ICT-leerlijn, eventueel met steun van de ICT-coördinator
  • gebruik maken van de computer/tablet om te remediëren en te differentiëren.

Op niveau van de school

ICT-coördinator

De ICT-coördinator heeft op school een coördinerende en ondersteunende functie.
Om bovenstaande doelen te verwezenlijken kan de klastitularis beroep doen op de ICT-coördinator:

  • om de beschikbare computers gebruiksklaar te houden,
  • om mee te helpen zoeken naar nieuwe zinvolle toepassingen,
  • om zich tijdelijk te laten bijstaan bij het implementeren van toepassingen of het groeien in de integratie van de computer in het lessenpakket.

Nascholing

De leerkrachten worden elk jaar op de hoogte gebracht van het nascholingsaanbod inzake ICT. Zij zijn vrij zich hiervoor in te schrijven als de nascholing past binnen de ICT-leerlijn.
De ICT-coördinator volgt specifieke nascholingen om op de hoogte te blijven van de vernieuwingen op gebied van hard- en software of om tegemoet te komen aan vragen vanuit het team. Er zijn jaarlijks 3 bijeenkomsten voor de netwerkgroep ict-coördanitoren waar de ict-co  aan deelneemt.
Als uit de jaarlijkse evaluatie blijkt dat er vraag is naar bijkomende opleiding, richt de ICT-coördinator het daarop volgende schooljaar hierrond interne nascholingen in.

Evaluatie

Per semester evalueert de ict-coördinator samen met enkele leerkrachten per schoolteam de ict-werking. Aan de hand van de op- en/of aanmerkingen worden de nodige afspraken gemaakt. De leerlijnen worden eventueel aangepast.

Reacties zijn gesloten.