Leerlijn

Wij zoeken naar de beste aanpak om het leren van de kinderen te ondersteunen en te begeleiden.  We nemen kinderen serieus.  Kinderen staan positief tegenover het leven en de wereld.  Wij willen aansluiten bij die positieve ingesteldheid.

Leren is niet als het vullen van vaten met alle mogelijke kennis.  Kinderen zijn zelf actief betrokken bij het leren.  Zij bouwen nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden op en bouwen ook voort op wat ze al kennen en kunnen.
Onze opvoeding wordt gedragen door onze gerichtheid op de uniekheid van elk kind, onze aandacht voor verbondenheid en onze aandacht voor positieve groei.
We proberen het zelfsturend werken te stimuleren,  strategische vragen te stellen, aan te sluiten bij wat leerlingen al beheersen, zinvolle contexten aan te bieden, interactieprocessen te begeleiden, te peilen naar vorderingen, welbevinden en betrokkenheid te bevorderen, zelfevaluatie te stimuleren, te helpen en te coachen.
Wij proberen ICT hierin ook een plaats te geven.   Met deze leerlijn willen we jullie een aanbod geven aan items met betrekking tot ICT en media.  We gaan er van uit dat elk kind  in de loop van de schoolcarrière, met deze items in contact zal komen, de items met een * zijn facultatief . Zo garanderen we dat elk kind de 8 eindtermen ICT behaald heeft. Er is dan ook gekozen om de leerlijn te ordenen op basis van de eindtermen.

De eindtermen ICT

De leerlingen

  1. hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
  2. gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
  3. kunnen zelfstandig oefenen in een door ict ondersteunde leeromgeving.
  4. kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde leeromgeving.
  5. kunnen ict gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
  6. kunnen met behulp van ict voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
  7. kunnen ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
  8. kunnen ict gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Tips en ideeën om ict in de klas te integreren:

  1. Zoek het eens op op klascement.be

  2. Het ict-platform biedt een mooi aanbod aan software, programma’s, ideeën. Bekijk ook eens de leerlingen-en leerkrachtenfiches!
  3. In het praktijkboek Media (VVKBaO) vind je tal van info!
  4. Op schoolbordportaal vind je heel wat leuke, interessante tools om te gebruiken op je digitaal bord.

Wat is dat?  Mediawijs?

Reacties zijn gesloten.