Leerlijn ICT VBS Ruien

Kleuters

Kleuters maken kennis met de pc of touchscreen of tablet met vormen en kleuren, digitaal verhaal, eenvoudige spelletjes, …

BROCHURES

  • ICT-competenties in het basisonderwijs (Departement onderwijs)
  • ICT op het menu (65 recepten voor computergebruik in de basisschool) — Departement onderwijs.
  • Veilig online, Tips voor veilig gebruik op school (Vlaamse overheid)

ONLINE OEFENEN

CD-ROMS / SOFTWARE

  • Winnie de Poeh: Dreumes
  • Het boek van Poeh: Verhaal met een staartje
  • Robbie Konijn Peuter: Sprankelsterren in nood
  • Robbie Konijn Kleuter: Buitelen in ballonstad
  • Musti naar het ziekenhuis
  • Musti naar de kermis
  • Musti en de indiaan
  • Musti, bellen blazen
  • Musti: Letterpret
  • Musti: Kleuren en vormen
 

Eerste graad

De leerlingen leren op een speelse manier werken met educatieve software. Er wordt ook vaak gewerkt met educatieve en andere websites (bv. Kweetet). Er is dus ook een mogelijkheid om thuis verder te oefenen. Via de boek-e’s krijgen de leerlingen een overzicht van hun werkmateriaal in de klas.

BROCHURES

  • ICT-competenties in het basisonderwijs (Departement onderwijs)
  • Veilig online, Tips voor veilig gebruik op school (Vlaamse overheid)
  • ICT op het menu (65 recepten voor computergebruik in de basisschool) — Departement onderwijs.

ONLINE OEFENEN

CD-ROMS / SOFTWARE

  • Robbie Konijn Kleuter: Buitelen in ballonstad
  • Musti: Letterpret
  • Musti: Kleuren en vormen
  • Alle soorten spelletjes te downloaden via http://edusoft.town.nl/?Welkom

Tweede graad

In het derde leerjaar wordt nog verder gewerkt zoals in de eerste graad. De oefeningen worden aangepast door een bredere waaier van oefeningen en websites. De leerlingen van het vierde leerjaar leren op eenvoudige wijze enkele basisbegrippen en toepassingen op Word (tekstverwerking). Ze leren typen, invoegen illustratie, invoegen afbeelding, kopiëren, plakken, hoofdletters, … Ook enkele eenvoudige internettoepassingen worden uitgevoerd : opzoekwerk voor spreekbeurten, afbeeldingen zoeken en invoegen, … In samenspraak met de klastitularis wordt er overlegd wat bruikbaar is binnen de klaswerking (bijvoorbeeld opzoeken van de provincies in België). De leerlingen gaan ook even kennis maken met de schoolwebsite en leren een bericht in het gastenboek te plaatsen. Het is ook mogelijk dat de leerlingen gedifferentieerde leerstof inoefenen voor wiskunde en/of taal.

BROCHURES

  • ICT-competenties in het basisonderwijs (Departement onderwijs)
  • ICT op het menu (65 recepten voor computergebruik in de basisschool) — Departement onderwijs.
  • Veilig online, Tips voor veilig gebruik op school (Vlaamse overheid)

ONLINE OEFENEN

CD-ROMS / SOFTWARE

Derde graad

De leerlingen van het vijfde leerjaar werken een gans schooljaar voornamelijk met internettoepassingen. De basisbegrippen, surfen, zoekrobots gebruiken, … worden verder ingeoefend. Enkele lessen worden aangebracht, nadien volgen toepassingen voor de lessen W.O., Frans, Nederlands, Wiskunde, … Ook groepstaken voor de klaswerking worden voorbereid in de ICT-lessen. In samenspraak met de klastitularis wordt er overlegd wat bruikbaar is binnen de klaswerking. Het is ook mogelijk dat de leerlingen gedifferentieerde leerstof inoefenen voor wiskunde en/of taal en/of Frans. De zesdeklassers zijn vaak thuis meer vertrouwd met de computer (chatten, email, spelletjes, …). Toch is het belangrijk om deze leerlingen nieuwe competenties aan te leren. Stapsgewijs leert deze groep omgaan met Powerpoint (dia’s, invoegen foto’s of afbeeldingen, invoegen tekstvakken, diaontwerp, diaovergang, animaties, …). Eerst bouwen ze een presentatie op aan de hand van een klastaak (bijvoorbeeld : een herbarium); waarbij enkel de dia’s, foto’s en tekst in de presentatie toegevoegd worden. Steeds worden er aan de hand van nieuwe opdrachten nieuwe elementen aangeleerd om te besluiten met een partnertaak rond het opgelegde thema van W.O., een Europees land voorstellen. In samenspraak met de klastitularis wordt er overlegd wat bruikbaar is binnen de klaswerking (bijvoorbeeld Europees land voorstellen). De leerlingen kunnen hun werk op het digitale schoolbord tonen en voorstellen aan de klas. Het is ook mogelijk dat de leerlingen gedifferentieerde leerstof inoefenen voor wiskunde en/of taal en/of Frans via het digitale platform kweetet.be. Daarnaast leren de leerlingen ook affiches en brochures creëren aan de hand van online software. 

BROCHURES

  • ICT-competenties in het basisonderwijs (Departement onderwijs)
  • ICT op het menu (65 recepten voor computergebruik in de basisschool) — Departement onderwijs.
  • Veilig online, Tips voor veilig gebruik op school (Vlaamse overheid)

ONLINE OEFENEN

CD-ROMS / SOFTWARE


BRONNEN
  • Beschouwingen bij het ontwikkelen van een ICT-leerlijn (Jan Saveyn – koine.vsko.be – Basisonderwils/ICTNisie ICT in KO en LO)
  • ICT-competenties in het basisonderwijs – DVO (Dienst Voor Onderwijsontwikkeling)
  • Overzicht vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor basisonderwijs en eerste graad secundair onderwijs – Onderwijs Vlaanderen (Persmededeling Kabinet Vlaams minister van Onderwijs en Vorming)
  • ICT op het menu – 65 recepten voor computergebruik in de basisschool (Departement Onderwijs + DVO)
  • ICT, springplank voor de kleuters (Departement Onderwijs + DVO)
  • www.ict-platform.be

Reacties zijn gesloten.