“Veilig op het internet” – Bingel lessenreeks

Ook al is voor leerlingen de aanwezigheid van het internet wellicht even evident als water uit de kraan, dat alleen is niet voldoende om veilig en verantwoord om te kunnen gaan met ICT. Kinderen en jongeren blijken immers net als volwassenen niet automatisch in staat technologieën goed in te zetten.

Om scholen te ondersteunen bij het werken aan ICT-vaardigheden en mediawijsheid, is bij bingel ook een lessenreeks ‘Veilig op het internet’ inbegrepen. Deze lessenreeks bevat voor elk leerjaar van de lagere school leerwerkbladen voor de leerling en een lesbegeleiding voor de leerkracht.

Leerjaar 1: Ik draag zorg voor de computer en tablet … jij ook?

In deze les verklaren we het begrip internet op kindermaat. We gaan na welke voor kinderen herkenbare en relevante toestellen met het internet verbonden kunnen zijn en voor welke toepassingen we ze kunnen gebruiken. Ten slotte leren de kinderen hoe ze zorgzaam moeten omgaan met computers, tablets en andere digitale toestellen.

Leerjaar 2: Heb je soms een sleutel nodig op het internet?

In deze les gaan we na waarvoor een aantal veelvoorkomende ICT-toestellen gebruikt worden. We sluiten zo aan bij de voorkennis uit het eerste leerjaar. De leerlingen ontdekken dat, net zoals in het dagelijks leven, ook op het internet niet alles vrij toegankelijk is en sommige websites en informatie beschermd moeten worden. We gaan dieper in op wachtwoordgebruik: waarvoor dient een wachtwoord, wat maakt een wachtwoord ‘veilig’ en hoe gaan leerlingen er zorgzaam mee om?

Leerjaar 3: Wat doe je wel of beter niet op het internet?

In deze les gaan we na wat de leerlingen zoal doen op het internet en wat hun favoriete sites of apps zijn. We stellen samen afspraken op rond zorg dragen voor computers en tablets. En we maken de kinderen bewust van hoe ze veilig kunnen internetten. Een veilig wachtwoord is daarbij ook van groot belang.

Leerjaar 4: Ben jij een slimme en beleefde e-mailer en chatter?

In deze les leren je leerlingen de beginselen van e-mailen en chatten. Ze leren gewone berichten onderscheiden van spam of reclame. Daarnaast staan ze ook stil bij respectvol en beleefd communiceren op het internet.

Leerjaar 5: Wat deel je wel of niet op het internet?

In deze les staan we stil bij enkele veelgebruikte sociale media. De leerlingen gaan na welke informatie privé is en welke minder of niet. Daarnaast denken ze ook na over het delen van informatie op het internet: Wat is veilig en wat doe je het best niet?

Leerjaar 6: Hoe gedraag ik me op het internet?

In het eerste deel van deze les proberen we (cyber)pesten bespreekbaar te maken in klas. Het is niet de bedoeling kinderen op ideeën te brengen. We zetten de leerlingen aan om zelf steeds positief te zijn op het internet en geven een aantal tips voor als ze zelf met (cyber)pesterijen worden geconfronteerd. In het tweede deel krijgen de leerlingen een aantal tips om hun computergedrag veiliger te maken. Aan de hand van een aantal stellingen wisselen de kinderen onderling tips uit.

Overzicht van de leerlijnen en leerplandoelen

In het leerlijnenoverzicht (416 kB) vind je een overzicht van:

  • de ICT-eindtermen die je realiseert door als school bingel en de lessenreeks ‘Veilig op het internet’ in te zetten;
  • de leerplandoelen mediaopvoeding van het VVKBaO die je realiseert door als school bingel en de lessenreeks ‘Veilig op het internet’ in te zetten.

Verwijzing naar leerplan mediaopvoeding

Mediageletterdheid: 1.3, 1.7, 1.8, 1.12
Mediawijsheid: 2.1, 2.3, 2.4, 2.7, 2.8, 2.9, 2.11, 2.12
Instrumentele mediacompetentie: 3.1, 3.3, 3.4, 3.6

Reacties zijn gesloten.